Mene ja motivoidu – löydä sisäinen koutsisi!

Viime kerralla käsittelimme sitä, miten jokaisella meistä on mahdollisuus valita ajatuksiamme ja sitä, minne mielenkiintoamme ohjaamme; ongelma- vai ratkaisukeskeiseen ajatteluun? Tällä kerralla pohdimme sitä, missä aikaikkunassa ajatuksemme ovat ja miten se vaikuttaa motivaatioomme.

Motivaatiota voidaan käsitellä sisäisen- ja ulkoisen motivaation kautta.

Sisäinen motivaatio on sinusta itsestäsi nousevaa halua ja tahtotilaa tehdä jotain. Ulkoinen motivaatio on jonkun toisen; ihmisen, asian tai tilan synnyttävä tarve tehdä jotain.

Jos tekemisestä puuttuu sinulle henkilökohtainen merkitys, vaikeutuu keskittyminen ja sitä kautta tekeminen heikkenee. Kuten arvata saattaa, ulkoinen motivaatio hiipuu siinä missä sisäinen motivaatio pysyy korkealla.  Motivaatiota tulee kuitenkin ruokkia ja ylläpitää, ajatusten kautta.

Ovatko ajatuksesi menneisyyttä, tätä hetkeä vai tulevaisuutta?

Usein kun puhumme menneisyydestä, puhumme kuukausista tai vuosista taaksepäin, vaikka menneisyyttä voi tarkastella vaikka 5 minuuttia sitten tapahtuneesta asiasta.

Tämä hetki, preesens on sitä mitä on juuri tällä sekunnilla. Tulevaisuus voi olla mitä vain seuraavasta sekunnista eteenpäin. Ihmisen ajatuksista prosentuaalisesti suurin osa on menneisyydessä, sitten tulevaisuudessa ja vain murto-osa tässä hetkessä. Miten näitä aikaikkunoita tulisi sitten tarkastella?
Menneisyyttä ajatellessa kannattaa kiinnittää huomiota onnistumisiin – miten olet aiemmin onnistunut, mitä se sinulta vaati ja miten voit tuoda menneisyyden osaamistasi tähän hetkeen?  Tai vastaavasti, jos olet epäonnistunut niin mieti mitä voit siitä oppia? Muista kuitenkin, että olet tällä hetkellä osaavampi kuin edellisellä kerralla, sinulla on enemmän osaamista ja tietoa siitä miten voit onnistua! Kerää motivaatiota onnistumisista ja sisua epäonnistumisista. Päätä että teet parhaasi ja sitten tee se, kukaan ei voi vaatia enempää.

Tässä ja nyt – ajatusta jumpatessasi kuulostele mitä ajatuksesi kertovat juuri nyt sinulle? Sisäinen koutsi on usein äänessä peilaten sitä mitä ja miten asioita teet juuri nyt, joko vahvistaen tai pyrkien kylvämään epäilyksen siemeniä. Onko sinulla hyvä olo vai puhutteletko itseäsi negatiiviseen sävyyn? Pyri puhumaan itsellesi samoin kuin ihmiselle, ketä rakastat. Mitä sanoisit ystävällesi juuri nyt? Sano samoin myös itsellesi. Olemme usein loistavia tsemppaamaan, neuvomaan ja tuottamaan toisille hyvää mieltä, mutta oman itsen äärellä tämä saattaa olla haastavampaa. Mikä voisi olla sinun motivaatiolauseesi?

Tulevaisuuteen keskittyvä ajattelu on mitä suurimmassa määrin mielikuvien luontia. Miltä haluat tulevaisuutesi näyttävän, puhutaan sitten tuntien tai vuosien ajanjaksosta. Luo realistisia, vahvoja mielikuvia ja maalaile suurilla pensseleillä tulevaisuudensuunnitelmiasi. Ajattele tavoitteitasi niin kauan, että näet ne timanttisina edessäsi. Ne eivät ole abstrakteja sanahelinöitä, vaan konkreettisia sanoja, kuvia, makuja, hajuja, tuntoja. Kun olet luonut tulevaisuuttasi tavoitteiden kautta siirrä ajatuksesi siihen, miten asetat itsellesi konkreettiset askelmerkit päästäksesi tavoitteiseen? Mikä on ensimmäinen siirtosi kohti tavoitteitasi?

Motivaatiosta ehkä turmeltunein on ajatus siitä, että mennään joko täysillä tai ei ollenkaan. Tämä ajattelumalli antaa piilotetun tekosyyn ja luvan lopettaa kuin seinään silloin kun huvittaa.  Repsahduksia sattuu meistä jokaiselle ja se ei ole maailman- eikä treenaamisen loppu. Ajattelu tulee pitää joustavana ja mukautuvana. Oleellista on, ettei repsahdus kestä tunteja-päiviä-viikkoja, vaan repsahduksen yli tulee päästä mahdollisimman nopeasti ja takaisin ruotuun.  Repsahduksen jälkeen hommat eivät ala alusta, vaan matka kohti tavoitettasi saa pienen sivupolun ja siltä palaudutaan takaisin, pienen kierron kautta.
Itseä on helppo huijata ja tekosyitä löydetään juuri niin paljon kuin niitä etsitään. Tutustumalla omaan motivaatioon, omaan sisäiseen koutsiin ja ymmärtämällä sen pysyvyyteen, kasvuun ja kehitykseen liittyviä tekijöitä pääset paremmin kohti tavoitteitasi. Mikä ylläpitää sinun motivaatiotasi? Mistä motivaatiosi löytyy heikkona hetkenä? Mitä kaikkea motivaatiosi pitää sisällään? Mitkä tekijät tukevat motivaatiotasi? Miten saat sen näkyviin? Ketkä lähelläsi tukevat motivaatiotasi? Mitä sisäinen koutsisi sanoisi sinulle juuri nyt?

Energiaa ajatusjumppaan!
Jarkko Saari & Mari Rosenlund
Kirjoittajat ovat Mental´s Roomin perustajat

«
»