Mielen jumppa

Mentaalivalmennus – mielen jumppa

Muistatko, kun ensi kertaa astuit kuntosalin hämärään? Olit ehkä hivenen epävarma jo siitä, uskaltautuisitko astumaan sisään? Et ehkä tiennyt, mitä haluaisit tehdä? Muistatko, kun kävit ensi kertaa laitteet läpi, kaikki ne vivut, säädöt, painot, toistot?  Entä se, kun valmentaja käski tekemään hitaasti ja nauttimaan, vaikka kroppa käski vetämään täysiä toistomäärät vain läpi ja selvitä pyörtymättä? Se, kuinka pienillä kehon muutoksilla saadaan treeni menemään oikeaan kohtaan ja perille? Kun riuhdoit hauiksilla, kun pitikin käyttää jotain toista lihasryhmää? Muistatko sen kivun, jota ensimmäiset treenikerrat aiheutti? Entä sen janon, jotka onnistuneet kerrat jätti jälkeensä? Muistatko, kuinka monta toistoa tarvitaan -10, 100 vai 1000, että edistymistä tapahtuu?

Muistatko viimeksi ruokakaupassa, kun mietit mitä tänään syötäisiin? Päädyit pikaisen harkinnan mukaan tuttuun ja turvalliseen, nopeaan ja hyvään. Tiesit jo valmiiksi, mistä ruokakaupan hyllyiltä löydät tarvitsemasi ainekset, kävelet tuttua reittiä kaupan läpi, suoritat maksun ja menet valmistamaan ruokaa – toimit automaattisesti tietäen kaiken tarpeellisen jo ennalta. Valmistat ruoan totutusti, syöt huomaamatta ja melkein muistat jo valmiiksi ruoan maun.

Näitä esimerkkejä löytyy arkielämästämme lukematon määrä. Toimimme totuttujen tapojen mukaan, vailla sen enempää ajatustyötä. Kun tahdomme tehdä elämäämme muutosta, tulee hetki pysähtyä ja alamme tietoisemmin tarkastelemaan totuttuja tapoja ja ajatuksia. Ottamalla itsensä pois automaattisesta ohjauksesta ja astuessa itse oman ajattelun ohjaamoon pääsee tarjoilemaan itselleen uusia ajatuselämyksiä. Ihmisellä liikkuu päivän aikana kymmeniätuhansia ajatuksia, joista valtaosa menee ohitse ilman, että niitä edes ehtii miettimään.

Mentaalivalmennus on ajattelun valmennusta ja sitä kautta vaikutetaan käyttäytymiseen ja tapoihimme. Ajatukset synnyttävät tunteita, tunteet toimintoja. Tätä yhtälöä tarkastellessa ei ole siis yhdentekevää, mitä ja miten ajattelet. Se, mitä katsot, kasvaa. Mielemme on ohjelmoitu siten, että kiinnitämme luonnostamme enemmän huomiota meitä heikentäviin, uhkaaviin ja häiritseviin tekijöihin. Jotta voimme kääntää huomiomme positiivisiin seikkoihin, on mieltämme ohjelmoitava toisin.

Samoin kuin kuntosaliharjoitusta tehdessäsi, myös jumpatessasi ajatusten kanssa, on toistoja tehtävä kymmeniä – satoja ja tuhansia kertoja, jotta voimme ohjelmoida uuden tyylin ajatella. Kun lähdet kuntosalilta ja käyt treeniäsi läpi, kiinnitätkö enemmän huomiota siihen, missä kenties toistot eivät menneet aivan hauikseen saakka vai siihen, että jalkaprässissä sujui erinomaisesti? Molemmat, sekä mahdollinen epäonnistuminen että onnistuminen on olennaista käydä ajatuksella läpi. Miten liikesarja kulki ja oliko ajatus mukana? Mielessäsi käyt jo seuraavaa treenikertaa läpi ja mahdollisia muutoksia tämänkertaiseen, jotta onnistuisit paremmin. Sen jälkeen, kun olet ajatellut asian läpi, jätä päällimmäiseksi tunteeksesi se, missä onnistuit ja ole ylpeä itsestäsi. Nyt sinulla on sekä suunnitelma seuraavaa kertaa varten, että hyvä fiilis tämänpäiväisestä.

On kuitenkin sinun vallassasi, kiinnitätkö huomiosi negatiivisiin vai positiivisiin asioihin. Se vaatii tietoista näkökulman muutosta, sekä treeniä. Haluaisitko olla tikissä kuin tiikeri? Mitä jos aloittaisit ajatus treenin heti? Lähdetään liikkeelle siitä, että pyyhitään JOS  ja konditionaali –ISI muoto pois sanavalikoimastamme ja korvataan se KUN –sanalla. Ei siis enää: menisinkö, osaisinko, pystyisinkö, jos menisin, jos osaisin, jos pystyisin, vaan KUN MENEN, KUN OSAAN, KUN PYSTYN! Treenipäiviä 7* viikko, toistoja 20-100/ päivä, ei huileja!

Energiaa ajatusjumppaan!

Jarkko Saari &Mari Rosenlund

Kirjoittajat ovat Mental´s Roomin perustajat

 

Mental´s Room tuottaa mm. ajatusten pt-valmennusta!

Tutustu: www.mentalsroom.fi

«
»