Muista riittävä syöminen, ettei keho joudu säästöliekille

“Syö vähemmän kuin kulutat, niin laihdut.” Kuulostaako tutulta? Tuota yleistä mantraa toistetaan joka paikassa ja se pitääkin ihan paikkaansa jossain määrin. Kalorivajeen ei kuitenkaan tarvitse olla kovin suuri, jotta muutosta tapahtuu. Osa syö kulutukseensa nähden ihan liian vähän ja se ei auta mitään vaan pistää kehon taistelemaan muutosta vastaan eli olemaan säästöliekillä.

Säästöliekki tarkoittaa, että aineenvaihdunta sopeutuu tilanteeseen ja pysähtyy, jotta se pystyy pitämään kiinni siitä pienestä ravinnon määrästä mitä sille tarjotaan. Silloin kalorinkulutus pienenee ja usein painonpudotus pysähtyy tai ainakin hidastuu. Usein keholla ei ole riittävästi ravintoa ylläpitää edes normaaleja elintoimintoja, saati sitten aineenvaihduntaa.

Säästöliekin oireina voivat olla jatkuva väsymys, syömisen hallinnan vaikeus, haluttomuus liikkua sekä painon putoamisen pysähtyminen. Väsymys johtuu yksinkertaisesti siitä, ettei energiaa ole riittävästi. Säästöliekin aikana voi esiintyä myös häiritseviä mielitekoja, koska keho ei ole tarpeeksi ravittu. Jos on väsynyt ja aliravittu, niin välttämättä ei aina jaksa lähteä salille ja se ei johdu itsekurin puutteesta. Ja niin kuin aiemmin mainitsin, merkittävimpiä oireita on painon junnaaminen. Mitään ei tapahdu, vaikka syö vähän ja liikkuu paljon. Kun kalorivaje on jatkuvasti liian suuri, tehdylle työlle ei saa täyttä vastinetta vaan säästöliekki syö osan tuloksesta.

Painoa voi myös pudottaa tai hallita joutumatta säästöliekille. Kalorivajeen ei tarvitse olla iso, että muutosta tapahtuu. Avainasemassa on riittävän ravinnon saaminen joka aterialla pitkin päivää. Proteiinia, rasvoja ja hiilihydraatteja tulee saada sopivassa suhteessa. Kahta jälkimmäistä monet pelkäävät aika turhaan, koska keho tarvitsee rasvaa toimiakseen ja hiilihydraatteja energiakseen. Aikaisemmista blogikirjoituksista hiilihydraateista, proteiineista ja rasvoista voit löytää vinkkejä. Jos tuntuu, ettei aina saa tarpeeksi ravintoa, niin välillä voi pitää ns. tankkauspäiviä, jossa yhden päivän ajan kehon hiilarivarastot täydennetään syömällä paljon hiilihydraattipitoisia ruokia.

Älä siis turhaan pelkää sitä syömistä. Etenkin puhtaasti syömällä saa syödä reilustikin, ennen kun on syönyt liikaa ja että sillä olisi jotain vaikutusta painonnousuun. Säästöliekki ja liian vähäinen ravinto tekee elämästä vaan vaikeampaa, koska mitään ei jaksa tehdä kunnolla ja energiatasot on nollissa. Kitudieeteillä ei pitkälle pötkitä. Ota siis kaikesta ilo irti ja nauti siitä ruuasta.

«
»