Vinkit motivaation ylläpitämiseen

Uusi vuosi on lähtenyt jo hyvin käyntiin ja uskon, että joillain saattaa alkuinnostuksen laannuttua olla motivaation kanssa ongelmia. Motivaation ylläpitämiseen on monia eri keinoja ja liikunnasta ja itsestä huolehtimisesta kannattaa tehdä elämäntapa, niin asiat rutinoituu. Joidenkin tutkimusten mukaan uuden tavan oppiminen vie kuukauden ja uusien elämäntapojen omaksuminen kolme kuukautta, joten vielä ei kannata luovuttaa.

Koska ihmiset ovat erilaisia, heillä on myös erilaiset tavoitteet ja sitä kautta myös ehkä eri motiivit. Jotkut haluavat pudottaa painoa ja toiset kasvattaa lihasta, mutta kaiken pohjalla on varmasti se oma hyvinvointi. Halutaan voida hyvin ja kohdella sitä omaa kehoaan niin kuin se ansaitsee. Oma parempi olo pitäisi olla se kaikista paras motivaattori, koska itsestään kannattaa pitää huolta ja itse en ainakaan keksi parempaakaan asiaan, minkä vuoksi tätä tekisi. Omaan itseensä kannattaa aina panostaa, vaikka välillä se tuntuu vaikealta.

Motivaatiota voi myös miettiä vähän eri näkökulmasta. Hyvä motivaation lähde on myös oma terveys. Esimerkiksi liika ylipaino ja huonot elintavat aiheuttavat pidemmän päälle sairauksia, jotka tekevät elämästä huonompaa, joten tilanteeseen kannattaa herätä ajoissa, ennen kuin on liian myöhäistä. Jokainen hyvin syöty ateria ja vietetty liikuntahetki auttavat kehoa toimimaan paremmin.

Motivaatiota voi myös löytyä ihan ulkonäöllisistä asioista, vaikka joidenkin mielestä se on pinnallista. Omasta ulkonäöstään saa ja kuuluu pitää ja jos oma peilikuva ei miellytä, voiko sitä parempaa motivaatiota löytääkään? Vaikka itseensä saa olla tyytyväinen ihan minkälaisena tahansa, niin mihinkään ei kuitenkaan tarvitse tyytyä, jos ei halua. Joka päivä kannattaa tehdä asioita, jotka ajavat kohti sitä parhainta versiota itsestään.

Pitää kuitenkin muistaa myös se, että kukaan ei voi pakottaa ketään tekemään mitään. Halu täytyy lähteä itsestä ja motivaation olla syvempää, jotta se kestää. Nämä asiat pitäisi tehdä itseään varten, ei ketään muuta. Löydä sellaisia asioita, mistä nautit ja unohda muiden vaatimukset ja odotukset. Tee sitä, mistä itse nautit – oli se sitten kova kuntosalitreeni tai rauhallisempi kävelylenkki. Kaikkien ei tarvitse tykätä samoista asioista, vaan jokaisen pitää löytää se oma juttu. Silloin tekeminen on mielekästä ja sitä odottaa jo innolla seuraavaa kertaa.

Konkreettisia vinkkejä motivaation ylläpitämiseen:

1. Suunnittele etukäteen.
Suunnittelulla tavoitteet ovat selkeämpiä ja helpommin saavutettavissa ja hyvin suunniteltu on melkein puoliksi tehty. Saavutetut tavoitteet auttavat jaksamaan ja niiden jälkeen voi asettaa uusia tavoitteita, jonka takia toiminta on jatkuvaa.
2. Palkitse itsesi.
Mieti joku asia, millä voisit palkita itsesi, jos onnistut tavoitteessasi. Oli se sitten kylpyläloma, hyvä ruoka tai joku uusi ostos, niin tällaiset asiat saa yrittämään enemmän.
3. Näe muutos peilikuvassa.
Mikään ei ole parempaa, kuin nähdä se muutos, jonka eteen on tehty töitä. Tavoitevaatteet on myös yksi hyvä keino ylläpitää motivaatiota.
4. Hanki ulkopuolista tukea.
Tavoitteiden kertominen ääneen realisoi ne ja yleensä motivaatio lisääntyy siitä. Tukea voi saada kumppanilta, ystävältä tai perheeltä, mutta myös esimerkiksi ravitsemusterapeutilta tai personal trainerilta.
5. Punnitse vaihtoehtoja ja mieti mikä on tärkeää.
Välillä kannattaa miettiä, mikä on syy tekemisen taustalla. Onko se hetkellinen herkkuhetki aina kaiken arvoista vai pärjäisinkö myös ilman sitä?
6. Älä tuijota vaakaa.
Vaakalukema ei kerro kaikkea ja jos se ei ole muuttunut tarpeeksi, saattaa se syödä motivaatiota. Heitä vaaka siis menemään ja tarkastele ennemmin peilikuvaasi ja olotilaasi, onko sinulla nyt parempi olla?
7. Älä keksi tekosyitä.
Joskus on ihan ok jättää tekemättä joku asia, mutta tekosyiden keksiminen siihen on turhaa. Usein käy niin, että jokaiselle kerralle löytyy sitten joku tekosyy ja sitten ajan kanssa rima nousee liian korkeaksi oikeasti tehdä se asia. Tekosyyt sikseen ja toimintaa.
8. Muista, ketä varten teet tätä.
Mitään ei pidä tehdä pakotettuna, vaan omasta halusta. Itseensä kannattaa aina panostaa ja vaikeimpina hetkinä täytyy muistaa se, ketä varten tätä tekee. Itseään varten, ei ketään muuta.
9. Älä vertaa itseäsi muihin.
Itsensä vertaaminen muihin on ihan ajanhukkaa. Jokainen on yksilö ja kaikilla on omat haasteensa. Mitään ei kannata lopettaa sen takia, että muut olisivat parempia, vaan jokainen tekee sitä omaa juttuaan ja kehittää itseään siinä.
10. Hyväksy itsesi.
Jos tulee repsahdus, niin sitten se tulee. Mikään ei siihen kaadu, eikä jo aloitettua työtä kannata lopettaa repsahduksen takia. Leuka ylös ja kohti uusia haasteita!

«
»